Збалансований розвиток людського капіталу в Україні:
завдання освіти і науки
10 квітня 2019 року у приміщенні Верховної Ради України відбулися парламентські слухання на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки».
Більше аніж пів тисячі освітян, науковців, представників виконавчої влади і роботодавців зібралися для обговорення ключових проблем у сфері освіти і науки, розв’язання яких забезпечить збалансований розвиток і збереження людського капіталу в Україні, ефективне використання інтелектуального потенціалу та сприятиме створенню конкурентоспроможної ринкової економіки.
Участь у роботі парламентських слухань взяла делегація від Профспілки працівників освіти і науки України на чолі з Головою Профспілки Георгієм Трухановим. Консолідовану думку Профспілки з високої трибуни Ради виголосила заступник Голови Профспілки, голова профкому студентів КНЕУ імені Вадима Гетьмана Ольга Чабанюк.
У своєму виступі вона наголосила, що проблема розвитку людського капіталу тісно пов’язана з забезпеченням умов для здобуття громадянами України якісної освіти. Тут гострими залишаються проблеми з рівнем оплати праці педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників, стипендій студентам. Також капіталовкладення мають виділятися на підготовку фахівців та робітничих кадрів закладами вищої та професійно-технічної освіти.
Ольга Чабанюк підкреслила, що належному фінансовому забезпеченню розвитку людського капіталу сприятиме відображення в рішенні парламентських слухань зазначених проблем та доручення Уряду, органам виконавчої та законодавчої влади, відповідним комітетам Верховної Ради України пропозицій ЦК Профспілки, спрямованих заздалегідь до профільного комітету та їх повна реалізація.
Виступаючі на слуханнях неодноразово наголошували, що основними важелями впливу на розвиток людського капіталу можна вважати науку, освіту, охорону здоров’я та їх зв’язок зі створенням загальноекономічного добробуту народу або держави. Вкрай важливе і особливе місце у формуванні та розвитку людського капіталу посідає наука та інновації, які залучені у процеси самореалізації вже сформованого людського капіталу для забезпечення економічного зростання та системного розвитку всіх сфер життєдіяльності людини, суспільства і держави.
Позиціювання України в міжнародних рейтингах свідчить, що наявність освіченого працездатного людського ресурсу залишається конкурентною перевагою національної економіки, а стан його використання та збалансований розвиток є визначальним фактором посилення її інноваційної спроможності. Проте, Україна неефективно використовує свій освітній, інноваційний та науковий потенціал для економічного зростання та забезпечення конкурентоспроможності на регіональному (субрегіональному) і глобальному рівнях.
Нагальною залишається проблема визначення пріоритетів розвитку суспільства і держави, формування ефективної системи стратегічного планування в Україні та державної стратегії розвитку науки, технологій та інноваційної діяльності.
Наслідком дискусії на парламентських слуханнях стали рекомендації щодо комплексних змін до законодавства, спрямовані на вирішення проблем у сфері освіти і науки, що дозволить зберегти, збалансовано розвивати та управляти людським потенціалом і людським капіталом. Окремими пунктами до документу внесено питання: забезпечення ефективного використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти і науки; забезпечення якісним харчуванням у закладах освіти; подолання дисбалансу між підготовкою кваліфікованих робітників і фахівців з вищою освітою та потребами ринку праці; ключові проблеми у сфері науки та інноваційної діяльності.
Прес-служба Профспілки працівників освіти і науки України